Ha alaposan megvizsgálod az Amazon listádat, akkor hamar kiderülhet számodra, hogy termékeid rendelkeznek-e Amazon BSR-rel, vagyis Best Sellers Rank-kel. Érdemes szem előtt tartani, hogy a termékeidnek nem kell a szó szoros értelmében bestsellereknek lenniük ahhoz, hogy kiérdemelje ezt a rangot. Valójában egyetlen értékesítés is elég ehhez. Na, de mielőtt teljesen felpörögnél amiatt, hogy az egy vagy több legjobban eladott termék büszke tulajdonosa vagy, elárulom, hogy az Amazon Best Sellers Rank elnyerése nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban a legjobban eladott termékekkel rendelkezel. Furcsa, igaz? Nézzük meg ezt a témát kicsit közelebbről!
Mi az az Amazon Best Sellers Rank?
Az Amazon Best Sellers Rank (más néven Amazon Sales Rank) egy olyan érték, amelyet egy értékesítés lezárulta után a kap egy termék. Az alacsony eladásokkal rendelkező termékek magas BSR-értékkel, a magas eladásokkal rendelkező termékek alacsony BSR-értékkel rendelkeznek, tehát minél alacsonyabb a BSR, annál több értékesítésre kerül sor.
Tehát például egy 7. helyet elért terméket többször adtak el, mint egy 207. helyre rangsorolt terméket. Ugyanakkor fontos megérteni, hogy egy termék alacsony Amazon Best Sellers Rank-je nem azt jelzi, hogy az adott tétel mennyire jó más hasonló termékekhez viszonyítva.
Hogy miért? Mert az Amazon rendszerében két hasonló termék besorolható a 10. és az 50. helyre is (vagy akár a kettő között valahová). Vagyis mindkét tétel relatíve alacsony BSR-értékkel bír, és így mindkettő bestseller lehet, annak ellenére, hogy mintegy 40 hely van közöttük. Ahhoz, hogy kiderítsd, melyik termék teljesít jól vagy a legjobban, érdemes az alkategóriák bestseller listáit böngészned.
Jöjjön még egy csavar! Egy terméknek több bestseller besorolása is lehet – ez akkor áll fenn, ha egy tétel egynél több kategóriába is tartozik. Az Amazonon listázott termékek BSR-értéke 2500 lehet a House & Garden kategóriában, míg ugyanannak a terméknek az Amazon Best Sellers Rank-je 15 000, ha a Pet Supplies kategóriában is értékesítik. Hasonlóképpen, egy olyan termék, amelynek 1999-es BSR-je van az Amazon.co.uk oldalon, 100-as Best Sellers Rank-kel rendelkezhet az Amazon.com-on.
Ja, és itt van még nekünk az Amazon BSR óránkénti változása is. Ez azt jelenti, hogy egy most eladott termék magasabb rangú lesz, mint egy 59 perccel ezelőtt eladott termék – tehát nem ez a legoptimálisabb módszer az eladások előrejelzésére.
Hogyan számítják ki az Amazon Best Sellers Rank-et?
Meglepetés! Az Amazon erre a kérdésre a választ titokban tartja. Az azonban ismert, hogy számos tényező befolyásolja a termékek Amazon Best Sellers Rank-jét. Ezek a tényezők csak az eladásokon alapulnak, nem kapcsolódnak a termékértékelésekhez stb.
Tehát egy általánosan elfogadott elmélet szerint a BSR-t az alábbiak alapján számolják:
- Aktuális és múltbéli értékesítés
- Árváltozások (beleértve az akciókat is)
- Hasonló versenyképes termékek
Az Amazon óránként frissíti a BSR-értékeket a jelenlegi és a múltbéli eladások alapján. Tehát, ha a termékedből 10 darab fogyott egy óra alatt, a versenytárs pedig 5-öt adott el, akkor a te terméked BSR-je alacsonyabb lesz, mint a versenytársadé (ne feledd, itt a kevesebb a több!)
Ha a következő órában csak 1-et adsz el belőle, a versenytársad pedig 5-öt, akkor is alacsonyabb a terméked BSR-értéke, hiszen a korábbi eladásokat is figyelembe veszi az Amazon. (Ha hirtelen hatalmas növekedést vagy csökkenést tapasztalsz az eladásokban, előfordulhat, hogy nem látod azonnali változást a rangsorban.)
Hogy mi számít jó Best Sellers Rank-nek, az kategóriafüggő. Míg az 1000-es Amazon BSR jó besorolásnak tekinthető a Pet Supplies kategóriában, ugyanez a szám a DIY kategóriában nem jó érték, egyszerűen azért, mert a DIY-ban lassabban lehet eladni a termékeket.
Ha figyelembe vesszük az Amazonon felsorolt áruk millióit, a 2000-nél alacsonyabb BSR-rel rendelkező termékek valószínűleg keresettek, ezért ez jó viszonyítási alapnak tekinthető.
Hogyan javítható az Amazon Best Sellers Rank?
Természetes, hogy az a célod, hogy termékeid minél jobb BSR-t érjenek el. Egyenesen fogalmazva: ahhoz, hogy ezt megugord, több eladást kell generálnod! Ezenfelül figyelned kell versenytársaid eladásaira is, mert az Amazon Best Sellers Rank javításához le kell köröznöd a konkurenciát.
Ahhoz, hogy valóban hatékonyan javíts az Amazon Best Sellers Rank-en, az alábbiakat javaslom:
1. Optimalizáld a termék címét!
A termék címe csak releváns kulcsszavakat tartalmazhat, beleértve annak pontos megnevezését, színét és méretét (ha van ilyen), valamint a márkanevet, ha jól ismert a brand.
2. Légy versenyképes az árban!
Az ár jelentős tényező a Buy Box megnyerésében, ezért helyesen kell beállítanod az árakat. Fontold meg egy árazó szoftver használatát a versenyképesség megőrzése érdekében!
3. Add hozzá a lényeges pontokat!
Add hozzá a termék legfontosabb jellemzőit és előnyeit is a leíráshoz! Légy informatív és tömör, hogy azonnal megnyerhesd magadnak a vásárlót!
4. Figyelj a termékképekre is!
A kiváló minőségű, különböző szögekből fotózott termékképek megkülönböztetnek a versenytársaktól!
5. Használd ki az Amazon FBA-ban és a Prime-ban rejlő lehetőségeket!
Az Amazon azoknak az eladóknak kedvez, akik igénybe veszik a teljesítési szolgáltatásukat, az FBA-t, ami által lehetőséged nyílik arra, hogy felajánld a Prime-ot is a listáidon. Mondanom sem kell, a vásárlók imádják a gyors kézbesítést, valamint az FBA és a Prime megbízhatóságát, így ez hatalmas előny lehet számodra az eladások növelésére, így az Amazon BSR optimalizálására.
Elsőre bonyolultnak tűnik, de az Amazon BSR végeredményben egy olyan számadat, amelynek megértésére szükséged lehet ahhoz, hogy hatékonyan skálázni tudd vállalkozásod. Ha maradtak benned kérdések az Amazon Best Sellers Rank kapcsán, írj nekem, ha pedig az Amazon wholesale alapjaival ismerkednél meg, regisztrálj ingyenes minikurzusomra!