fbpx

Beragadt a készleted az Amazonon? Mondom, mi a teendő!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Azok az e-kereskedelmi üzlettulajdonosok, akiknek nem kötelező napi szinten ellenőrizni az árukészletüket, egyszerre vannak szerencsés és szerencsétlen helyzetben. Az esetek nagy többségében áldás, hogy nem nekik kell bajlódniuk a bevételezéssel, raktározással, a szállítással, hiszen mindezt elvégzi helyettük egy harmadik fél, vagy – esetünkben – az Amazon. De mi van akkor, ha egy készlet beragadt valahol egy raktárban és a kereskedőnek erről fogalma sincs? Ebben a bejegyzésben az úgynevezett „Stranded Inventory” jelenségről fogok nektek írni. Mi a teendő, ha beragadt a készlet és hogy lehet ezt megoldani? Spoiler: nagyon könnyen.

A Stranded Inventory egy olyan készlet, melyet ugyan a Fulfillment rendszer fogadott, de nincs rá aktív ajánlat az Amazonon. Máshogy fogalmazva: bizonyos termékeid egy raktárban porosodnak, így értelemszerűen nem termelnek neked bevételt.

Lehetséges ugyan, hogy a vevők látják ezeket a termékeket az Amazonon, de nem tudják őket megvásárolni. Hogy miért van ez? Van, hogy hiányos vagy inaktív a lista, de az is előfordul, hogy semmi gond nincs vele, csak porszem került a gépezetbe, és egy hiba a rendszerben valamiért visszatartja az adott tételeket.

Ha bizonyos termékek bennrekedtek, az azt jelenti, hogy te mint eladó fizetsz az Amazonnak tárolási díjat anélkül, hogy bármit is aktívan értékesítenél a listán szereplő tételek közül. Vagyis ez nem más, mint pénzkidobás. Minél tovább ül a készlet a raktárban, annál nagyobb felesleges költséget jelent számodra. Ennek további, bár nem mindig nyilvánvaló veszélye, hogy negatívan hat a készlet teljesítménymutatójára (IPI). Ez az a mutató, mellyel az Amazon osztályozza az eladókat aszerint, hogy mennyire jól kezelik a készleteiket. És mint tudjuk, az alacsony IPI a készlet tárolására vonatkozó korlátozásokat, valamint magasabb tárolási díjakat von maga után.

2020. június óta az eladó által konfigurált beállítások alapján automatikusan eltávolításra kerülnek az Amazon Teljesítési Központokból a beragadt termékek anélkül, hogy az Amazon értesítést küldene. Ez azt jelenti, hogy neked kell ellenőrizni a készletet. Ezt a Inventory > Manage Inventory > Fix Stranded Inventory menübe navigálva teheted meg. Itt látni fogod a készleteddel kapcsolatos problémákat, ami után elkezdhetsz lépéseket tenni a megoldásuk érdekében.

Kiváltó okok és megoldások

  1. Listázási hiba

Listázási hiba léphetett fel, ha adott termék nem csatlakozik egyetlen Amazon Standard Identification Numberhöz (ASIN) sem. Ennek oka lehet az adatlap törlése, vagy ha soha nem hoztak létre listát.

Ebben az esetben annyit kell tenned, hogy visszavonod a készleted. Amikor az Stranded Inventory fülre jutsz, lépj a problémás lista utolsó oszlopához, és válaszd ki a Relist lehetőséget! Ha ez nem vezet eredményre, vedd fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal!

  1. Hiányzó információk a listáról

Ha fontos információk hiányoznak, például a termék ára vagy állapota, az Amazon nem aktiválja az ajánlatot. A probléma megoldásához szerkeszd a listát és add meg a hiányzó információkat!

  1. „Out of stock”

Néha annak ellenére, hogy vannak még rendelkezésre álló termékeid, az Amazon úgy érzékeli, hogy nincsenek raktáron. Ennek kiküszöböléséhez kövesd a listázási hibák fixálásához ismertetett lépéseket!

  1. Nem teljesíthető készlet

Ez különböző okokból történhet. Talán megsérült a termék, vagy a vásárló visszaküldte, hibásnak jelölve. Ez arra készteti az Amazont, hogy nyilvánítsa teljesíthetetlennek a rendelést.

Ilyenkor lehetőség van arra, hogy a készletet az Amazon megsemmisítse, vagy visszaküldje neked vagy a prep service-nek. Az első opció meglehetősen egyértelmű. A második kiválasztásának azonban vannak további előnyei is. Ugyanis sokszor hibásnak jelölt termékeknek valójában semmi bajuk nincs. Előfordul, hogy az egyes tételeknek csak speciális csomagolásra van szükségük, hogy megfelelő állapotban érkezzenek meg a vásárlóhoz. Ezt az Amazon nem teszi meg helyettünk, de a prep service igen.

  1. Hibák a rendszerben

Ebben az esetben semmi baj nincs a listáddal vagy a készleteddel. Az Amazon egyszerűen nem rendelkezik aktív ajánlatokkal az oldalon. Ha a Seller Centralban relistinggel nem küszöbölhető ki a probléma, érdemes felvenni a kapcsolatot a Seller Supporttal.

  1. A készlet MFN-ként van beállítva

Ha készleted merchant-fulfilled, válts FBA-re a listázási információknál! Érdemes észben tartanod, hogy 30 napig ezt beállíthatod automatikusra, csakúgy, mint a relisting funkciót.

Ugyan az Amazon FBA hihetetlenül megkönnyíti az eladók számára az értékesítési folyamat optimalizálását, sok mindent figyelembe kell venni annak biztosítása érdekében, hogy a készleted továbbra is Te irányítsd annak ellenére, hogy fizikailag nincs a közeledben. Ha rendszeresen felügyeled a készletedet és igyekszel minél előbb megoldani a Stranded Inventoryt előidéző apróbb problémákat, nagy baj nem érhet.

Ha maradtak kérdéseid a témával kapcsolatban, keress bizalommal elérhetőségeimen!

Szőke Balázs

Szőke Balázs

Szólj hozzá

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Értesülj elsőkézből a hírekről és további hasznos tartalmakról az internetes kereskedelem témakörében. A feliratkozással elfogadod az Adatkezelési Nyilatkozatban foglaltakat.