fbpx

Vállalkozz tudatosan, fenntartható eszközökkel!

Fenntarthatóság. Egy igencsak felkapott kifejezés manapság, pedig a szó maga már egy ideje létezik; a fenntartható koncepció jelenlegi verziója az 1989-es Brundtland-jelentésben tűnt fel először.

“A fenntarthatóság elérése olyan körülmények megteremtését és fenntartását jelenti, amelyek mellett az emberek és a természet produktív harmóniában létezhetnek a jelen és a jövő generációinak támogatására.” – írja a globális Environmental Protection Agency útmutatójában. Egyszerűen fogalmazva: a fenntarthatóság azt jelenti, hogy ezek a bizonyos törekvések a jelenlegi igények kielégítésére összpontosulnak, miközben biztosítják, hogy a jövő generációi is képesek legyenek kielégíteni saját igényeiket.

Megjelenése óta a fenntartható üzleti gyakorlat egyre inkább fejlődik, ennek eredményeképpen pedig egyre több vállalat csatlakozik a környezetvédelmi mozgalomhoz. Legyen szó néhány apró lépésről, vagy egy-egy messzemenő, komplexen kidolgozott fenntarthatósági stratégiáról, immár a vállalkozások tulajdonosai is felismerik a változás, a változtatás szükségességét.

A fenntarthatósági folyamatok és irányelvek létrehozását, beépítését az Amazon is fontosnak tartja. Nézzük, milyen lépéseket tesz a világ elsőszámú e-kereskedelmi platformja a fenntarthatóság elérése érdekében, illetve mi mint vállalkozók tehetünk egy élhetőbb, tudatosabb online értékesítési, illetve vásárlási morál megteremtéséért!

Climate Pledge Friendly program

2020. szeptember 23-tól az Amazon hivatalosan is bejelentette új kezdeményezését, melynek célja, hogy segítse a vásárlókat a fenntarthatóbb termékek felfedezésében és megvásárlásában.

Azok a termékek, amelyek a 19 különböző fenntarthatósági tanúsítvány közül legalább egynek (vagy akár többnek is) megfelelnek, beleértve az Amazon saját Compact by Design tanúsítását is, Climate Pledge Friendly címkét kaphatnak. Ez azt jelzi a vásárlók számára, hogy e termékek elősegítik a természet kincseinek megőrzését vagy megrendelésük teljesítése nem terheli a bolygót káros szén-dioxid-kibocsátással.

Apró lépések egy fenntarthatóbb jövőért

Azon túl, hogy fenntartható termékeket árulsz, van pár kisebb dolog, amiket vállalkozóként te is megtehetsz. Ezek is segítgetnek egy zöldebb világ megteremtésében:

Hulladékcsökkentés: Mérsékelheted a felhasznált papírmennyiséget e-számlázással vagy a fontos dokumentumok merevlemezre helyezésével, ahelyett, hogy kinyomtatnád őket!

Energiatakarékosság: Használj energiatakarékos eszközöket (laptopok, nyomtatók, izzók stb.)!

Megújuló energia: Noha valamivel nehezebb megvalósítani, megújuló energiát alkalmazhatsz napelemek telepítésével vagy szélenergia felhasználásával az otthoni, irodai áramellátás biztosításáért!

Vízmegőrzés: Végezz el egy ellenőrzést, hogy meglásd, mennyi vizet használ fel vállalkozásod, majd ennek megfelelően iktass be víztakarékos eszközöket (wc-k, csaprendszerek stb. formájában)!

Környezetbarát utazás: Ha üzleti céllal utazol, ellensúlyozd a széndioxid-kibocsátást valami olyasmivel, amivel visszaadsz a Földnek: ültettess egy fát, adományozz a klímaváltozás mérsékléséért dolgozó szervezetnek stb.

Csomagolás: A csomagolásnál használhatsz komposztálható és/vagy újrahasznosítható anyagokat, melyek szintén csökkentik az e-kereskedelem ökológiai lábnyomát!

Együtt könnyebb: Vond be a vásárlóidat is a fenntarthatósági program fejlesztésébe: magyarázd el nekik, hogyan kell helyesen kidobni a termékeket vagy azok csomagolását, illetve melyek komposztálhatók vagy újrahasznosíthatók (és hogyan)!

Miért fontos a fenntarthatóság az Amazon üzletednek?

Mindenekelőtt azért, mert egyre több vásárlót foglalkoztat a téma, ami azt is jelenti, hogy sokan még vásárlási szokásaikon is hajlandóak változtatni, ha ez azt eredményezi, hogy hozzájárulnak a Föld megmentéséhez. Neked pedig így arra is lehetőséged van, hogy egy új vásárlói bázist építs ki, ha úgy döntesz, hogy pár egyszerű lépéssel zöldebbé teszed üzleti tevékenységedet, és ezt közölni is tudod a leadekkel.

Az Amazon vállalkozásod fenntarthatóvá tétele továbbá segítséget nyújthat az olyan váratlan válságok kezelésében, mint például a COVID-19.

Hogy hogyan? Nos, mivel a fenntarthatósági gyakorlatok általában háromágúak (azaz az emberekre, a bolygóra és a nyereségre egyaránt összpontosítanak), a környezetbarát üzlettulajdonosok könnyebben kezelhetik az előre nem látható problémákat, vagyis könnyebben alkalmazkodnak. Ez a háromágú megközelítés a fenntartható vállalatok számára lehetőséget nyújt arra, hogy proaktívak legyenek, nem pedig reaktívak – ami előnyt jelent azokkal szemben, akik csak és kizárólag a jelenben élnek és csupán a profit mozgatja őket.

Pénzügyi előnyök és kiadások

A fenntarthatóság legnagyobb pénzügyi előnye az, hogy egyszerűen kevesebbet költesz. Az általad alkalmazott politikától függően a költségmegtakarítások származhatnak az alacsonyabb közüzemi számlákból, de például csökkenthetik a hulladékgazdálkodási díjakat is. A fenntarthatóság másik pénzügyi előnye a környezettudatos szervezetek számára létrejött támogatásokhoz és adójóváírásokhoz való hozzáférés. Ezek a programok és adókedvezmények segíthetik az energiahatékony berendezések és/vagy a megújuló energiaforrások, például a napelemek beszerzésének költségeit finanszírozni – bizonyos országokban.

Továbbá a fenntarthatóságot gyakorló vállalatok általában növekedést tapasztalnak a bevételekben is: a vásárlók 66%-a hajlandó többet fizetni a környezetvédelem mellett elkötelezett márkák, vállalatok által forgalmazott termékekért.

Ne felejtsük el azonban, hogy ahhoz, hogy egy zöldebb jövőt építs vállalkozásoddal és financiálisan is ki tudd később használni a fenntarthatóság előnyeit, amellett, hogy elköteleződtél egy fontos ügy mellett, kisebb-nagyobb járulékos költséggel, amolyan befektetésekkel is számolni kell. A teljes papírmentesség, a LED-es izzók vagy az energiatakarékos laptopok beszerzése talán nem jelent óriási kiadást, viszont a termékek tanúsításaival kapcsolatos költségek kicsit erősebbek. A választott tanúsítástól függően legfeljebb 500 dollárt (de általában többet) kell fizetni azért, hogy fenntarthatósági jelölést kaphass.

Hogyan érd el fenntarthatósági céljaidat?

Hogy elkészíthesd ökobarát stratégiád, tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:

  • Mekkora a szénlábnyomod? Milyen gyakran kell üzleti céllal utaznod?
  • A közüzemi szolgáltatásaid megújuló forrásokból származnak? Ha igen, milyen mértékben?
  • Mennyi vizet és áramot használsz? Mennyit pazarolsz?
  • Mennyit költesz papírra?
  • Milyen eredményeket szeretnél elérni a fenntarthatósággal kapcsolatban?
  • Hogyan tudod vállalkozásodat, meglévő értékeidet a fenntarthatóság elveihez igazítani?
  • Milyen problémát fogsz tudni megoldani e változások beépítésével?
  • Mit tudsz tenni személyesen a kívánt eredmények elérése érdekében? Hogyan tudod munkatársaidat és a vásárlókat is bevonni a folyamatba?
  • Miért fontos, hogy az Amazon FBA üzleted fenntartható legyen?
  • Hogyan tudod csökkenteni a szállítással, csomagolással kapcsolatos környezeti terheket?

Ha ezzel megvagy, véglegesítsd és rangsorold a fenntarthatósági céljaidat! Fontold meg az egyes kezdeményezések végrehajtásához szükséges időt, erőforrásokat és a felmerülő költségeket! Ha kérdéseid lennének az Amazon fenntarthatósági programjával vagy a zöldülő modell kialakításával kapcsolatban, keress bizalommal elérhetőségeimen!

Szőke Balázs

Szőke Balázs

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Értesülj elsőkézből a hírekről és további hasznos tartalmakról az internetes kereskedelem témakörében.