fbpx

Hogyan manipulálnak a kínai Amazon eladók?

kínai amazon eladók_amazon_szőke balázs

Kínában az Amazonon való értékesítés ÓRIÁSI népszerűségnek örvend. A becslések szerint jelenleg több mint 200 000 kínai vállalkozás árul a piactéren, és ez a szám várhatóan csak növekedni fog. Ebben a cikkben megvizsgálom a kínai Amazon eladók által 2021-ben alkalmazott taktikákat a platform manipulálására, illetve néhány régi trükköt is leleplezek. Tartsatok velem!

Kína és az Amazon

Kezdjük egy love storyval: az Amazon szerelmes a kínai vállalkozókba és a kínai kormányba, a kínai vállalkozók és a kínai kormány pedig az Amazonba.

Hogy miért? A piactér küldetése, hogy a lehető legalacsonyabb árú termékeket kínálja vásárlóinak, amihez a kínai gyárak jó táptalajt adnak. A másik oldalról nézve, a kínai kormány ki van éhezve bármire, ami a határokon átnyúló e-kereskedelemre irányul, hiszen ez nagyobb exportbevételhez segíti az államot. Sencsenben, a kínai Szilícium-völgyben a kínai kormány számos olyan ipari park fejlesztését segíti elő, mint például a China South City, amelyek szinte teljes egészében az e-kereskedelmi eladóknak szenteltek. Ebbe a törekvésbe a tartományi kormányok is bekapcsolódtak, mint például Zhejiang.

Mindeközben a kínai vállalkozók a nagy értékesítési potenciál és az Amazon nyújtotta kényelem miatt kötelezik el magukat a platform mellett.

Milyen taktikákat alkalmaznak a kínai eladók az előrejutás érdekében?

Nyílt titok, hogy a kínai Amazon eladók számos etikátlan értékesítési stratégiát alkalmaznak, többek között:

  • Fals vélemények
  • Hamisított termékek
  • A versenytársak terméklistájának szabotálása
  • Visszaélések a termékváltozatokkal
  • Belső Amazon adatok ellopása

Az alábbiakban áttekintem, hogy konkrétan hogyan alkalmazzák ezeket a taktikákat.

Hamis vélemények használata a vásárlók félrevezetésére

Az Amazonon a vásárlók által hagyott vélemények nagyon fontosak a további vevők megszerzésében. Így nem meglepő, a kínai Amazon eladók sok gondot fordítanak arra, hogy ezt kihasználják – nem éppen etikus eljárásokkal.

A kínai Amazon eladók fals értékelési stratégiája kétféle lehet: a valódi vásárlók kompenzálása/megajándékozása, ha pozitív véleményt hagynak. De létezik egy szélsőségesebb technika is: hamis rendeléseket adnak le, és pozitív véleményeket hagynak olyan nem valós Amazon fiókokon keresztül, amiket az Amazon-nyelv „zombi fiókoknak” nevez.

Ezután a „valódi” vásárlói böngészési viselkedést utánozzák, hogy ne keltsék fel az Amazon gyanúját. Egy kínai értékesítési tanácsadó szerint, a hamis vélemények általában 3-5 dollártól kezdődnek, attól függően, hogy mennyire valószínű, hogy az Amazon észleli ezeket vagy sem.

Noha az Amazon 2016-ban betiltotta az ösztönző értékeléseket, ez a gyakorlat továbbra is számos formában létezik. A platform már hozott intézkedéseket a hamis vélemények kiiktatására. Az egyik ilyen, hogy megakadályozza, hogy a termékek új értékeléseket kapjanak, miután gyanús pozitív véleményeket kaptak. A kamu profilokról indított, valótlan vélemények azonban továbbra is problémát jelentenek a platformon.

Hamisított termékek

A következő etikátlan módja annak, hogy a kínai Amazon eladók előrejussanak, hogy hamisított termékeket kínálnak.

Az Amazon korábban elismerte, hogy nem tudják 100%-osan megakadályozni, hogy az eladók illegális, hamisított, kalóz vagy lopott árukat árusítsanak.

A probléma nagyrészt arra a tényre vezethető vissza, hogy a piactér lehetővé teszi, hogy több eladó is ugyanazt a terméket értékesítse. Az Amazon nem ellenőrzi aktívan a raktáraiba küldött cikkeket, hogy megállapítsa, valódi termékek-e vagy sem. Az etikátlan eladó egyszerűen kinyomtathat egy hamis UPC vonalkódot, ráhelyezheti a hamisított termékére, és az Amazon eredeti terméknek tekinti azt.

A hamisított termékek kérdése, valamint a hamis vélemények jelentik az egyik legnagyobb fenyegetést az Amazon és a tisztességes eladók számára. A platform számos intézkedést hozott már a hamis termékek elterjedtségének ellensúlyozására. 2018-ban vezette be az úgynevezett Transparency Programot. Ez exkluzív és nyomon követhető vonalkódokat biztosít az eladók számára. Az év elején bevezették a Project Zero-t is, amely nagyobb teret ad az eladóknak arra, hogy eltávolítsák a hamisított eladókat a listáikról.

Bár mind a Transparency Program, mind a Project Zero nagy lépések a helyes irányba, nem szüntetik meg teljesen a hamisítványok problémáját. Továbbra is az eladókra hárul a kötelezettség, hogy figyelemmel kísérjék listáikat és az egész piacteret, hogy ellehetetlenítsék a hamis áruval jelen lévő vállalkozásokat.

Hogyan manipulálnak a kínai Amazon eladók? Például hamisított termékekkel!

A listázás szabotálása

A versenytárs listázási szabotázs a kínai Amazon eladók által gyakran alkalmazott stratégia.

Az Amazon – mely lehetővé teszi sok eladónak, hogy ugyanazt a listát használják – a „közösségi hozzájárulás” elve alapján működik: bármely eladó szerkesztheti a listát. Az előfeltevés az, hogy a közösség dönti el, hogy mely termékkép, termékleírás a legmegfelelőbb egy árucikkhez. Ez normál esetben tökéletesen működik.

De! Például 2018 karácsonyán egy rosszindulatú versenytárs az Amazon keresési eredményeinek első oldalán szinte minden jógalabdát tartalmazó listát módosított, hogy jógalabdák helyett PlayStation 4-et ábrázoljanak. A következmény? A zavarodott vásárlók vagy úgy döntöttek, hogy egyáltalán nem veszik meg a jógalabdákat, vagy ami még rosszabb, megvették azt, amit PlayStation 4-nek gondoltak, és jógalabdákat kaptak helyette…

Az Amazon bonyolult hierarchiával határozza meg, hogy mely javasolt változtatásokat hajtja végre, és melyeket nem. Az etikátlan eladók rájöttek, hogy a Vendor Central ügyfelei, vagyis azok a szállítók, akik termékeket adnak el az Amazonnak (vagyis nem az Amazonon), élvezik a legmagasabb prioritást. Innentől kezdve nem meglepő, hogy a hamis Vendor Central számlák népszerű árucikknek számítanak az Amazon szolgáltatások feketepiacán.

Visszaélések a termékváltozatokkal

Az Amazonon egy terméknek több változata is lehet. Például egy ing elérhető többféle színben, méretben.

A közösségi hozzájárulás modellje alapján, bármely eladó hozzáadhat egy változatot egy meglévő termékhez. Ez jól működik, ha az eladó olyan változatot ad hozzá, amelyet a vásárló elvár, például más méretet vagy színt.

De vannak, akik ezt kihasználva nyúlnak piszkos eszközökhöz. Ha például egy tisztességtelen eladó hozzáad egy, a piactéren még teljesen új konyhai kiegészítőt egy olyan főzőedényhez variációként, amelyre már több ezer vélemény érkezett, ez hamis képet ad a kiegészítőről a vásárlónak. A gond az ugyanis, hogy a legtöbb esetben az Amazon vélemények minden variációban megjelennek.

Mindazonáltal az Amazon algoritmusa és a vásárlók elég gyorsan felfigyelnek arra, ha egy teljesen más terméket ad hozzá valaki egy népszerű termékhez variációként. A rafinált eladók viszont odáig mennek, hogy a már nem forgalmazott termékek között keresgélnek, leginkább persze a sok véleményt tartalmazó katalógusban, hogy ne keltsenek gyanút.

Kiszivárgott versenytárs információk az Amazon alkalmazottaitól

2018-ban kerekedett botrány abból, hogy az Amazon alkalmazottai Kínában ellopták és eladták a versenytársak adatait más eladóknak.

Hogy hogyan lehetséges mindez? Az Amazon China-n belüli közepes és magas beosztású alkalmazottak közvetlen hozzáféréssel rendelkeznek az Amazon belső hálózatához. Ez lehetővé teszi számukra, hogy az eladókkal kapcsolatos személyes információkat is kiszivárogtassák, nem beszélve az üzleti titkokról. A kívánt versenytárs üzleti jelentése olyan információkat is tartalmazhat, mint például, hogy egy terméket hányszor néztek és vásároltak meg egy adott időszakban…

A lopott jelentés darabonként 20 dollártól, míg az egyedi ügyfélrekordok ára 3 dollártól indulhat. Az ár attól függ, hogy az alkalmazott milyen kockázattal fér hozzá az információhoz (kockáztatja-e például azt, hogy kirúgják).

Miután az EcomCrew tavaly nyilvánosságra hozta a hírt, több mainstream média, köztük a Wall Street Journal is felkapta a sztorit. Erre az Amazon így reagált: „Alkalmazottainknak magas etikai normákat kell betartaniuk, és azok, akik megsértik ezeket, elbocsátást, illetve jogi és büntetőjogi szankciókat kockáztatnak”.

Titkos „lopakodó” Amazon értékesítési számlák

Az Amazon gyorsan felfüggeszti azokat az eladókat, akiknél olyan viselkedést észlel, amely ellentétes a szolgáltatási feltételekkel. A tisztességtelen eladók nemcsak az Amazonon történő értékesítési lehetőségnek intenek búcsút, hanem annak is, hogy több százezer dolláros vagy akár több millió dolláros készletet értékesítsenek. Tekintettel ezekre a kockázatokra, sok kínai Amazon eladó titokban több Amazon Seller Central számlát nyit, amelyeket „Stealth Accounts”-nak neveznek. Ez szigorúan ellentétes az Amazon szolgáltatási feltételeivel.

Az Amazon hatékonyan képes észlelni, ha egy eladónak több értékesítési számlája van. Az etikátlan eladók ezt követően mindent megtesznek, hogy elrejtsék e fiókok kilétét – sok kínai vállalkozó például megköveteli alkalmazottaitól, hogy saját nevükön, de cégük ellenőrzése alatt nyissanak számlát. Ezek a fiókok gyakran még külön internetszolgáltatót is használnak, hogy az Amazon ne észlelje az IP-megosztást.

Egy szó, mint száz…

Fontos megjegyezni, hogy bárki, aki elég régóta értékesít a piactéren, tudja, hogy a megkérdőjelezhető értékesítési taktikákat nem csak a kínai Amazon eladók alkalmazzák. Viszont tény, hogy a hamis értékeléseket alkalmazó vagy a hamisított termékeket árusító etikátlan eladók nem segítenek sem a vásárlóknak, sem az etikus eladóknak, sem az Amazonnak. Akárhol is élnek tehát, a tisztességtelen játékosokat minél előbb ki kell iktatnia az Amazonnak, amin gőzerővel dolgozik is!

Ha szeretnél egy tudatosan felépített, tiszta és etikus wholesale vállalkozást indítani a prosperáló Q4 időszak előtt, regisztrálj ingyenes minikurzusomra vagy kérj tőlem tanácsot elérhetőségeim bármelyikén!

Szőke Balázs

Szőke Balázs

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Értesülj elsőkézből a hírekről és további hasznos tartalmakról az internetes kereskedelem témakörében.