fbpx

Miket tanított nekünk Jeff Bezos?

szőke balázs_jeff bezos_amazon wholesale

Pár napja látott napvilágot a hír, hogy az év második felében távozik az Amazon vezérigazgatói posztjáról a vállalat alapítója, Jeff Bezos. Az e-kereskedelmi óriás feje 27 után adja át a stafétabotot Andy Jassy-nek, aki az Amazon Web Services üzletágat vezette annak megalapítása óta. Bezos a céget nem hagyja el, ugyanakkor a továbbiakban az igazgatóság elnökeként valamivel kevesebb operatív munkát fog végezni. Mi mindent tanított nekünk a géniusz, milyen fontos üzleti tanácsokat fogadhatunk meg tőle az évek során? Ebben a cikkben ezekből válogattam.

Légy akaratos és rugalmas!

Bezos szerint a jó vállalkozóknak akaratosnak és rugalmasnak kell lenniük – egyszerre. Az e-commerce zseni az Amazonra utalva vallja: „önfejűek vagyunk a vízióink kapcsán és flexibilisek a részletek terén.” Szerinte, ha nem vagyunk elég rámenősek, túl hamar lemondunk a kísérletezésről, illetve, ha nem vagyunk elég rugalmasak, akkor nem fogunk megoldást találni arra a problémára, amit éppen próbálunk megoldani.

Ahhoz, hogy sikereket érjünk el, ezt a két készséget egyszerre kell birtokolnunk. A nehézség ebben az, hogy rájöjjünk, melyiket kell alkalmaznunk adott szituációban. Ugyanakkor, ha megvan benned az a bizonyos plusz, előbb-utóbb erre is rá fogsz érezni.

A két pizza szabály

Bezos hisz a kis, autonóm csoportokban. (Lehet, hogy ennek gyökerei pályája kezdetére nyúlnak vissza.) Ezt támasztja alá a két pizza szabály is, aminek a lényege, hogy a munkacsoportoknak elég kicsiknek kell lenniük ahhoz, hogy mindössze két pizzával jól lakjanak. Ez általában körülbelül 5–7 embernek sikerül egy csapatban.

A leköszönő Amazon vezérigazgató szerint, amikor a csapatok elkezdenek egyre nagyobbá válni, hajlamosak kevésbé hatékonyak lenni. Az eredménytelenség hosszú távon csökkenti a munkacsoport teljesítményét és pazarláshoz vezet. Legyen tehát kisebb, de szorgalmas és elhivatott egyénekből álló csapatod, és adj teret a kísérletezésnek is – ezt tanácsolja az Amazont világvállalattá formáló szakember.

Fókuszban a felfedezés

Nem kérdés, hogy az invenció nagyon fontos Bezos-nak és persze a teljes Amazon csapatnak. Sokszor használja az „úttörők” és a „felfedezők” kifejezéseket, amikor az Amazon csapatát jellemzi. Olyan embereket keres, akik szeretnek feltalálni dolgokat, és mindig keresik a termékek jobbá tételének módját.

Bezos maga is egy feltaláló. Legyen szó akár a Blue Origin nevű űrcégről, a telefonokra szabadalmaztatott légzsákrendszerről, a gyerekkorában feltalált szolár tűzhelyről vagy az Amazonos törekvéseiről, Bezos imád felfedezni, kitalálni. Egyszer azt nyilatkozta, hogy az egyik kedvenc tennivalója a brainstorming.

Amikor vállalkozó vagy, függetlenül attól, hogy milyen területről van szó, szenvedélyesen szeretned kell kitalálni és felépíteni a dolgokat. Úgy, ahogy Henry Ford is imádott autót vagy a Wright testvérek repülőt építeni. Ez a fajta elszántság minden nagy vállalkozó DNS-ében ott van. A folytonos ötletelés, a kísérletezés, a játék szeretete a feltalálók és vállalkozók közös jellemzője.

Gondolkozz hosszútávban!

Az Amazon 1994 óta létezik. Lehet, hogy még te is emlékszel rá, hogy akkoriban milyen számítógépek voltak forgalomban… Igen, ezek ma már relikviáknak számítanak. Megdöbbentő, de Jeff Bezos akkoriban már tudta, hogy az emberek termékeket vásárolnak majd ezeken az eszközökön. A kezdetek kezdetén nagyon nehéz volt számára is labdába rúgni; azt nyilatkozta, hogy az első egymillió dollárja – amit az Amazon elindítására szánt – nagyon keservesen gyűlt össze. Végül 60 embert keresett meg az ötlettel és csak 22-en támogatták a projektet.

Miért volt ilyen nehéz? Mert az emberek nem tudták, mi az az internet. Ahogy Bezos mondta, az első kérdés a legtöbb befektető részéről az volt, hogy „mi az az internet?” És igen, az internet beérése és az e-commerce felfutása váratott magára, de most mondd azt, hogy nem érte meg várni! Bezos hosszú távon gondolkodott és milyen jól tette.

Nyilvánvaló, hogy a hosszú távú gondolkodás óriási türelmet igényel. Különösen igaz ez akkor, amikor vezetői pozícióban vagy, akinek a mindennapi működésre is összpontosítania kell.

A fizikai üzletek sikerét látva Bezos feltette magának a kérdéseket: mi az ötlet? Mit csinálhatnék én jobban, máshogy? Nem akart csak azért csinálni dolgokat, hogy bebizonyítsa: meg tudja csinálni. Nem akart felesleges lenni.

Azt is vallja, hogy a hosszú távú gondolkodásnak és kísérletezésnek a vállalat alapvető összetevőjének kell lennie:

„Annak érdekében, hogy az innovatív ötletek meghozzák gyümölcsüket, a vállalatoknak hajlandóaknak kell lenniük arra, hogy 5-7 évet várjanak, de a legtöbben nem veszik figyelembe ezt az időhorizontot”. – véli Jeff Bezos. Szerinte vannak olyan dolgok, amik nem térülnek meg azonnal, ezért a jobb eredmények eljöveteléig türelmesnek kell lennünk.

Ne félj belevágni!

Amikor Bezos az Amazon építésén gondolkodott, el kellett döntenie, hogy megalapítja-e a céget, vagy megtartja biztos állását a Wall Streeten. Létrehozott egy keretet, amelyet felhasználhat ennek a döntésnek a meghozatalához; Regret Minimization Frameworknek nevezte el. Ez segített neki felismerni, hogy valójában nem akarja, hogy később megbánja azt, hogy elmulasztotta a lehetőséget. E megbánástól való félelem volt a kulcsoka annak, hogy az Amazon elindult.

Kockázat mindig is van, volt, lesz. Nemcsak akkor, amikor arról döntünk, hogy belevágjunk-e.

Sok cégtulajdonos szerint a kockázatok izgalmasak és életben tartják a tüzet. Jeff Bezos álláspontja ezzel szemben az, hogy a legjobb vállalkozók nem szeretik a kockázatokat, és azon dolgoznak, hogy időben azonosítsák és eltávolítsák azokat már a vállalkozás korai szakaszában. Noha a cégalapítás már eleve egy próbatétel, és amint beindul, egyre több rizikófaktor merülhet fel, ha most nem kezdesz bele, később valószínű, hogy meg fogod bánni. Nem sikerülhet mindenkinek, de miért pont te lennél az, aki kudarcot vall, vagy lemarad a sikerről azért, mert meg sem próbálta?

Ha szeretnél belevágni, regisztrálj ingyenes minikurzusomra, amivel beavatlak az Amazon wholesale alapjaiba!

Kép forrása: Town & Country Magazine

Szőke Balázs

Szőke Balázs

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Értesülj elsőkézből a hírekről és további hasznos tartalmakról az internetes kereskedelem témakörében.