fbpx

Amazon vagy eBay? Mindkettő?

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email
amazon_ebay_szőke_balázs

Amikor az online vállalkozások tulajdonosai egy globális e-kereskedelmi platformokra regisztrálnak, korlátlan számú potenciális vásárlót nyerhetnek maguknak. Nem titok, hogy az Amazon mellett az eBay az egyik legnépszerűbb és legnagyobb digitális piactér a világon, amely már szinte minden országban elérhető, csakúgy, mint az Amazon. Ebben a cikkben számba veszem az Amazon előnyei mellett annak néhány hátrányát, továbbá arra is rávilágítok, hogy miért érdemes mégis inkább az Amazonra fókuszálnod az eBay helyett vagy mellett.

Az Amazon előnyei

Az Amazon a világ egyik legértékesebb vállalata, amely évről-évre gyorsuló növekedést realizál, amellett, hogy rengeteg innovatív, mesterséges intelligenciára épülő fejlesztés fűződik a nevéhez. Az Amazon sokoldalú szolgáltatásai, valamint vásárlóközpontú üzleti stratégiája segít abban, hogy minél előbb elérd céljaidat és minél nagyobb profitra tegyél szert. Ha mégis bizonytalan vagy, hogy milyen platformon vágj bele a bizniszbe, vagy hogyan lépj magasabb szintre vele, íme néhány megfontolandó tény, avagy jöjjenek az Amazon előnyei!

Sosem volt még ilyen könnyű a rendelések teljesítése!

Ha ebben az évben végre szeretnéd te is elkezdeni az online értékesítést, de megijeszt a készletnyilvántartásba, teljesítésbe, ügyfélszolgálatba, valamint a visszaküldésekbe és visszatérítésekbe fektetett idő, pénz és energia, akkor az Amazon FBA program biztos tetszeni fog. Képzeld el, hogy nem kell foglalkoznod a szállítmányok előkészítésével, csomagolásával, kiküldésével és visszavételével, hiszen mindezeket az Amazon munkatársai végzik helyetted. Saját vállalkozásaim kapcsán is tapasztaltam, hogy az Amazon előnyei közül ez az egyik legkiemelkedőbb. Az Amazon FBA-ra vállalkozásod bármelyik életszakaszában regisztrálhatsz.

Árulj, amit csak szeretnél!

Az Amazonon bármit felvehetsz a készletedbe (néhány kivételtől eltekintve az úgynevezett „gated” termékkategóriákban), és könnyedén kísérletezhetsz új termékekkel. A vásárlók nem veszik észre (és ha mégis, akkor nem érdekli őket), ha a készlet több, egymással nem összefüggő kategóriába oszlik. A vásárlóknak egy célja van: jó minőségű termékeket akarnak, megfelelő ár-érték arányban. Vagyis, ha úgy érzed, többféle termékkategóriát is árulnál, esetleg néha előrukkolnál szezonális ajánlatokkal vagy esetleg luxuscikkeket is értékesítenél, az Amazonon erre is lehetőséged van, így jóval sokoldalúbb vállalkozást üzemeltethetsz.

Az Amazonon eladni menő!

Az Amazont a világon mindenhol ismerik. Felmérések alapján a vásárlók többsége nagyon szeret ezen a felületen vásárolni, hiszen egyszerűen kezelhető, rengeteg termékopciót kínál és az ügyfélszolgálata is kvázi kifogásolhatatlan. Ha termékeidet az Amazonon adod el, hitelesebbnek fogsz tűnni, illetve olyan vállalkozónak, aki nagyban gondolkozik.

Határ a csillagos ég!

Az Amazon előnyei közé tartozik, hogy szinte végtelen skálázhatósági potenciállal bír. Az üzleted bármikor kiterjesztheted: ha olyan termékeket árulsz, amelyek globális közönséget vonzanak, az Amazon lehetővé teszi, hogy a megfelelő vásárlók „elé” tehesd azokat. Például az Amazon.co.uk mellett könnyedén elkezdhetsz kereskedni Európa többi Amazon platformján, aztán akár Ázsia felé is veheted az irányt. Ha pedig épp úgy adódik, hogy takarékra kell tenned vállalkozásodat, az Amazon ezt is megkönnyíti. A vásárlók nem fogják észrevenni az „üres polcaidat” addig, míg ismét beindítod a gépezetet.

Az Amazon hátrányai

Ha online vállalkozást indítasz az Amazonon, szembe fog veled jönni néhány olyan nehézség, melyeket át kell hidalnod, mielőtt/mialatt bekopogtad a siker az ajtódon. Nézzük, mik is ezek!

A siker nincs ingyen

Az Amazonon történő értékesítés és a vásárlók millióinak elérése nincs ingyen. Átlagosan 7-20%-os jutalékot kell fizetned az Amazonnak eladásonként, továbbá a termékek méretétől és súlyától függően az FBA eladóknak teljesítési díjat számítanak fel minden tranzakció után. Mondhatjuk úgy is, hogy valamit valamiért, ugyanakkor jó, ha minden kiadást számba veszel, mielőtt belevágsz vagy szintet lépsz.

Készen kell állnod a versenyre!

Az Amazonban rejlő lehetőségek számos eladót vonzanak a világ minden tájáról. A verseny egyre kiélezettebb, ami árháborúkhoz vezethet. Bár az Amazon olyan vevőket kínál, amelyeket elképzelhetetlen megszerezni más piacokon, ideértve a globális terjeszkedésből adódó vásárlókat is, a siker nem mindig jön könnyen és nem is garantált. Az Amazonon jól teljesítő vállalkozások sikersztorijai mellett hallani olyanokról is, akiknek nem jött össze. Ezzel kapcsolatban kár is ködösíteni. Készen kell állnod arra, hogy – akárcsak más területeken – az e-kereskedelemben is vannak hullámvölgyek, erősebb és gyengébb időszakok, és persze konkurencia is.

Az eBay előnyei

Az eBay 1995-ben indult több más hasonló online piactérrel együtt, ám ez a platform vált globálisan is sikeressé és életképessé az évek alatt. Eredetileg egy speciális aukciós oldal volt, de napjainkban már az eBayen elérhető termékek 80%-a új áru.

Az eBay továbbra is a legjobb hely a használt és megfizethető cikkek értékesítése szempontjából. Ebben rejlik egyik legnagyobb előnye is, tehát, ha vannak alacsonyabb árkategóriájú vagy second hand termékeid, megéri elgondolkozni egy eBay eladói fiókon. Már csak azért is, mert az eBay alacsonyabb eladói díjakat kínál, mint az Amazon. Plusz, az Amazon Prime alternatívája az eBayen is megtalálható, eBay Plus a neve – ez a szolgáltatás hasonló előnyöket biztosít, mint az Amazon Prime.

És akkor a hátrányok…

Az egyik, ha nem a legnagyobb hátrány az eBay kapcsán az, hogy az egyetlen fizetési lehetőség a Paypal, vagyis minden eBay-vásárlónak rendelkeznie kell PayPal számlával a betéti vagy hitelkártyája mellett.

Ami számomra nagy negatívum még, hogy egy olyan általános terméklista nélkül, mint amilyen az Amazoné, kaotikusnak tűnik a rendszer, és a hamisított termékeket árusító eladókat is nehezebb ezáltal kiszűrni.

Az Amazon előnyei mellett természetesen vannak hátrányai is, ugyanakkor azt gondolom, ha komoly céljaid vannak és szeretnéd skálázni az e-kereskedelmi vállalkozásod, akkor elsősorban az Amazonban gondolkodj! Ha van rá lehetőséged, regisztrálj az eBay-re is, hogy diverzifikáltabb legyen az értékesítés – hiszek abban, hogy egyéni céljaid tükrében a két platformot egyszerre használva még sikeresebb lehetsz.

Ha megismerkednél az Amazon wholesale alapjaival, javaslom, regisztrálj ingyenes minikurzusomra!

Szőke Balázs

Szőke Balázs

Szólj hozzá

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Értesülj elsőkézből a hírekről és további hasznos tartalmakról az internetes kereskedelem témakörében. A feliratkozással elfogadod az Adatkezelési Nyilatkozatban foglaltakat.